Hva er

Hva er Whitepaper

Hva er Whitepaper

Hva er Whitepaper. Oversatt til norsk. «Et hvitt papir». er et informativt dokument utstedt av en bedrift eller ideell organisasjon for å fremme eller fremheve funksjonene til en løsning, et produkt eller en tjeneste som det tilbyr eller planlegger å tilby.

Et hvitt papir utgjør et informativt dokument som blir utstedt av en bedrift, offentlig etat eller ideell organisasjon med formålet å fremme funksjonene til en løsning, et produkt eller en tjeneste som den aktivt tilbyr eller planlegger å tilby.. Faktaene presentert i hvite papirer støttes ofte av forskning og statistikk fra pålitelige kilder. De skrives vanligvis i en av tre formater, inkludert bakgrunnsinformasjon, nummererte lister og problem/løsning papirer.

Hvordan Hvite Papirer Brukes

Hvite papirer fungerer også som en metode for å presentere regjeringspolitikk og lovgivning, samtidig som de måler offentlig mening.

Sentrale Punkter

Et hvitt papir promoterer et bestemt produkt, en tjeneste eller metodikk for å påvirke nåværende og potensielle kunders eller investeringsbeslutninger.

Tre hovedtyper hvite papirer inkluderer bakgrunnsinformasjon, nummererte lister og problem/løsning hvite papirer.

Hvite Papirers Formål

Hvite papirer er salgs- og markedsføringsdokumenter brukt til å lokke eller overbevise potensielle kunder om å lære mer om et spesifikt produkt, en tjeneste, teknologi eller metode.

Målgruppe og Design

Vanligvis utformet for forretningsmarkedsføringsformål mellom produsent og grossist eller mellom grossist og forhandler.

Hvite papirer kan gi en grundig rapport eller veiledning om et bestemt produkt eller emne og er ment å utdanne leserne.

Faktaene presentert i hvite papirer støttes ofte av forskning og statistikk fra pålitelige kilder og kan inkludere diagrammer, grafer, tabeller og andre måter å visualisere data på. Et hvitt papir kan formidle en organisasjons filosofi eller presentere forskningsfunn relatert til en bransje.

Typer Hvite Papirer: En Utforskning av Varianter

En oppstartsbedrift, et stort selskap eller en offentlig etat vil anvende hvite papirer på ulike måter. Det finnes tre hovedtyper hvite papirer, inkludert bakgrunnsinformasjon, nummererte lister, og problem/løsning hvite papirer.

Tekniske Funksjoner i Fokus

Bakgrunnsinformasjon gir en detaljert oversikt over de tekniske funksjonene til et nytt produkt eller en tjeneste. Utviklet for å forenkle kompleks teknisk informasjon, blir de brukt til å:

  • Støtte en teknisk evaluering
  • Lansere et produkt
  • Fremme et produkt eller en bransjeleder

Nummererte Lister: Nøkkelinntrykk i Rampelyset

Nummererte lister fremhever de viktigste poengene ved et nytt produkt eller en tjeneste og er ofte formatert med overskrifter og punktlister som følgerende velkjente format:

  • 3 Spørsmål å Stille
  • 5 Ting Du Må Vite
  • 10 Tips

Identifisering og Løsning av Utfordringer

Problem/løsning papirer identifiserer spesifikke problemer møtt av potensielle kunder og foreslår en datadrevet argumentasjon om hvordan et fremhevet produkt eller en tjeneste gir en løsning for:

  • Generere nye salg
  • Utdanne salgspersonell om produktkarakteristikker
  • Skape interesse i bransjen

Hvordan Skrive en Hvitt Papir

Hvite papirer skiller seg fra andre markedsføringsmateriell, som brosjyrer. Mens brosjyrer og tradisjonelle markedsføringsmateriell kan være iøynefallende og åpenbare, er et hvitt papir ment å gi overbevisende og faktiske bevis som løser et problem eller utfordring.

Forskjeller fra Andre Materialer

Hvite papirer er vanligvis på minst 2 500 ord og skrevet i en akademisk stil. De skal tilby grundig forsket informasjon som ikke finnes ved en enkel internett-søk, og ha en engasjerende fortelling for å beholde leserens oppmerksomhet.

Skriveprosessen: Nøkkelpunkter for Forfatteren

Forfatteren av et hvitt papir bør:

  • Forske og fullt ut definere emnet.
  • Skape en nøyaktig oversikt over informasjonen.
  • Skrive en oppsiktsvekkende introduksjon.
  • Formatere papiret for enkel lesing.
  • Gjennomgå og korrekturlese.
  • Oppretthold en nøytral tone
  • Unngå for overbevisende språk
  • Lever grundig informasjon
  • Unngå store påstander som kan redusere lesernes tillit

Eksempel på et Hvitt Papir

Alle disse dokumentene, tilgjengelige på Microsofts nettside, fokuserer på ulike aspekter av selskapets pakke med skytjenester. I motsetning til brosjyrer har disse hvite papirene ikke en tydelig salgsargumentasjon. I stedet dykker de inn i relevante emner, som sky-sikkerhet, hybridskyer, og økonomiske fordeler ved å ta i bruk skyteknologi. Her er et eksempel på Bitcoin sitt whitepaper

Kryptovaluta og ICOer

Også innenfor kryptovalutaer har det blitt vanlig å publisere hvite papirer under initialt mynttilbud (ICOs) for å lokke brukere og «investorer» til prosjektene sine.

Opprinnelsen til Begrepet

Betegnelsen «Hvitt Papir» kan ha utviklet seg fra bruken av «Blå Papirer» i 1800-tallets Storbritannia, der en parlamentarisk rapportomslag var blått. Når et tema for regjeringen var mindre alvorlig, ble det blå omslaget forkastet, og rapporten ble publisert med hvite omslag. Disse rapportene ble kalt «Hvite Papirer». I USA refererer bruken av regjeringshvite papirer ofte til en bakgrunnsrapport eller veiledning om et spesifikt problem.


Kryptovaluta Hvitt Papir

Innledning: Et kryptovaluta hvitt papir er et dokument som oppsummerer viktig informasjon om et blockchain- eller kryptoprosjekt, og det inkluderer vanligvis prosjektets mål, produkter, funksjoner samt parametere som gir kryptovalutaen dens økonomiske verdi. I tillegg gir det informasjon om prosjektets deltakere, og det kan inkludere diagrammer eller visuelle elementer for å presentere statistikk på ulike måter

Hovedpunkter i et Kryptovaluta Hvitt Papir

  • Prosjektmål og visjon
  • Produktbeskrivelse
  • Funksjoner
  • Økonomiske verdiparametere
  • Informasjon om deltakere

Formål og Fordeler

Et kryptovaluta hvitt papir gir en grundig introduksjon til prosjektet, forklarer hvordan det fungerer, hva det gjør, og de problemene det forsøker å løse. Dokumentet skal inneholde all relevant kommersiell, teknisk og økonomisk informasjon på en tilgjengelig måte.

Ulike Tilnærminger til Hvitt Papir

Det finnes flere måter å utforme et hvitt papir på, og hvert dokument vil variere. Imidlertid bør det være informativt og tydelig om prosjektet og dets mål. Kryptovaluta hvite papirer gir investorer en omfattende forhåndsvisning av prosjektideen før lansering.

Hvitt Papir Kryptovaluta


Et kryptovaluta hvitt papir er utformet for å introdusere et prosjekt, og det vil inkludere måter prosjektet kan brukes i den virkelige verden. Som et eksempel beskriver Bitcoin’s hvite papir det som «en ren peer-to-peer-versjon av elektronisk kontanter [som] ville tillate at online betalinger sendes direkte fra en part til en annen uten å gå gjennom en finansiell institusjon.» Bitcoin’s hvite papir klargjør produktets praktiske anvendelse for potensielle brukere og er dermed en viktig metode for å tiltrekke investorer.

Praktisk Bruk i den Virkelige Verden

  • Beskrivelse av prosjektets anvendelse
  • Potensielle bruksområder
  • Ingen garanti for offentlig aksept

Teknisk Beskrivelse

  • Mekanisme og tekniske detaljer
  • Kommunikasjonsmetoder
  • Produktslipp-tidsplan
  • Andre prosjektkomponenter

Klarhet og Konsise Beskrivelser

Det er avgjørende at et kryptovaluta hvitt papir er klart og kortfattet. For å gjøre dokumentet enkelt å følge og gi det troverdighet, bør selskapet forklare de tekniske termene det bruker. På denne måten kan leserne få en nøyaktig grunnleggende forståelse av prosjektet. Informasjonen bør presenteres tydelig, og det kan være nyttig å få hjelp fra noen som ikke er kjent med prosjektet for å revidere hvitt papir. Dette gir en annen perspektiv og hjelper forfatterne av hvitt papir å formidle prosjektet på en måte som gjør det lettere for allmennheten å forstå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *