Hva er

Hva Betyr Fomo

Hva Betyr Fomo

Hva Betyr Fomo. «FOMO» står for «Fear of Missing Out» på engelsk. Det er et uttrykk som er velkjent i kryptomarkedet så vel som i andre områder. Det beskriver følelsen av frykt for å gå glipp av noe. Det brukes bredt når man ønsker å unngå å være for sent ute med noe. Altså Frykten for å gå glipp av (FOMO)». Refererer til angsten utløst av oppfatningen om at andre nyter mer tilfredsstillende liv eller griper viktige muligheter. Denne emosjonelle reaksjonen fører ofte til følelser av misnøye, tristhet og stress. Spesielt forsterket av den allsidige tilstedeværelsen av sosiale medier. Studier indikerer at FOMO er spesielt utbredt blant millenials. (personer født mellom tidlig på 1980-tallet og midten av 1990-tallet til tidlig på 2000-tallet).

Årsaker til FOMO

Sosiale medier og andre årsaker til FOMO. FOMO skyldes følelser av angst rundt ideen om at en spennende opplevelse eller viktig mulighet går glipp eller blir tatt fra en. FOMO blir generert av amygdala – den delen av hjernen som oppdager om noe er en trussel mot overlevelse. Denne delen av hjernen oppfatter inntrykket av å bli utelatt som en trussel, noe som skaper stress og angst. En person vil være mer sannsynlig å oppleve FOMO hvis de allerede er svært følsomme for miljømessige trusler. Dette inkluderer personer som sliter med sosial angst, tvangsmessige eller tvangsmessige adferd. Inkludert diagnostisert tvangslidende lidelse – eller har en form for emosjonell traume i sin fortid.

Eskalert forekomsten av FOMO

Smarttelefoner og sosiale medier har eskalert forekomsten av FOMO. Ved å skape situasjoner der brukere stadig sammenligner livene sine med de idealiserte opplevelsene de ser publisert på nettet. Apper og nettsteder som Twitter, Facebook, Instagram og Snapchat gjør det lettere enn noensinne å se hva andre mennesker gjør. De glamoriserte versjonene av livene deres som sendes på funksjoner som Instagram Stories eller Facebook-vegger endrer en brukers følelse av hva som er normalt og får dem til å tro at de gjør det verre enn jevnaldrende. Folk ser utover på andres opplevelser i stedet for innover på de flotte tingene i livene deres.

Imidlertid kan angsten og misnøyen som skapes av FOMO. Også føre til at folk ønsker tilkobling og interaksjon, eller øke innsatsen for å ikke gå glipp av noe. Ved å sjekke forskjellige sosiale nettverkssider mer. Uansett ledes folk tilbake til sosiale medier, og en skadelig sirkel opprettes. Derfor er sosiale medier både en årsak og en effekt av FOMO.

FOMO-markedsføring

Det og bruke FOMO-markedsføring har blitt etablert som en måte å lokke forbrukere til å kjøpe visse produkter eller delta på arrangementer. FOMO-markedsføring utløser kundens frykt for å gå glipp av for å inspirere dem til å handle. Noen FOMO-markedsføringsstrategier inkluderer:

viser andre mennesker som kjøper produktene. Viser en klokke som teller ned til kampanjen utløper; skape konkurranse ved å avsløre hvor mange andre mennesker som ser på tilbudet og fremme opplevelser ved å vise ekte bevis på at andre mennesker nyter arrangementet eller produktet. Mens FOMO-markedsføring. Lykkes med å få folk til å kjøpe mer, har den en negativ effekt på forbrukerne ved å utløse depresjonen. Og angsten som følger med FOMO.

Effekter av FOMO

De synlige konsekvensene av FOMO er tydelige i atferd som å stadig sjekke telefonen under en film. Dele for mye på sosiale medier og oppleve panikk ved tanken på å være uten telefon. Mens disse resultatene kanskje ikke virker spesielt skadelige ved første øyekast. Kan FOMO også fremkalle farlige adferdsmønstre som å tekste mens man kjører, en praksis som kan ha dødelige konsekvenser.

Disse ytre manifestasjonene av FOMO indikerer dens innvirkning på mental velvære. Som tidligere nevnt kan FOMO føre til følelser av depresjon, frykt, angst og stress, samt generell misnøye med livet. Individer som sliter med FOMO kan finne seg selv besatt av andres aktiviteter, og dermed forsømme sine egne liv. Når man er opptatt av andres liv, kan man miste synet av sin egen identitet og slite med å engasjere seg autentisk med verden.

Det er imidlertid viktig å merke seg at FOMO ikke er en mental lidelse i seg selv; det er heller en følelse drevet av kognitive prosesser. Det er tankene knyttet til FOMO som potensielt kan føre til kliniske diagnoser. Derfor kan FOMO fungere som et symptom på en underliggende psykologisk problemstilling.

Hvordan overvinne FOMO

Det første skrittet for å bekjempe FOMO og øke livstilfredsheten er å forstå hva det er og hvor det kommer fra. Når FOMO har blitt anerkjent, kan tiltak tas for å fjerne det fra en persons liv. De fleste forslagene for personer som ønsker å overvinne FOMO. Inkluderer å ta pauser fra sosiale medier og å være mer oppmerksom på øyeblikket og de omkringliggende menneskene og miljøet. Ved å være mer til stede i øyeblikket fjernes trusler oppfattet av amygdalaen og reduserer stress og frykt.

Andre handlinger som kan bidra til å lindre FOMO inkluderer

Endre fokus til det som er til stede i livet i stedet for det som mangler. Dette kan inkludere å endre innstillingene på sosiale medier slik at mer positive mennesker vises i feeden enn negative, eller bare flere innlegg som fremkaller glede. Holde en dagbok over morsomme minner og opplevelser i stedet for å poste alt på sosiale medier. Dagboken flytter fokuset bort fra offentlig validering til privat beundring av det som gjør livet flott.

Å ha en takknemlighetsdagbok kan også hjelpe med å flytte fokus mot de gode tingene i livet. Det vil også gjøre det vanskeligere å føle seg misfornøyd og utilstrekkelig. Fordi det tvinger frem erkjennelsen av at livet allerede er fylt med flotte ting. Søke etter ekte forbindelser med mennesker ansikt til ansikt eller en mot en. Å lage planer med venner og komme seg ut av huset kan gi en følelse av tilhørighet og redusere følelsen av å gå glipp av. Å sende en direktemelding til en venn. I stedet for et offentlig innlegg kan også skape en positiv, intim interaksjon. Som vil øke følelsen av tilknytning og redusere FOMO.

Historien om FOMO

Konseptet FOMO kan spores tilbake til 1996 da markedsstrategen Dr. Dan Herman først undersøkte det, selv om dets eksistens sannsynligvis går tilbake til århundrer før denne forskningen. Det var imidlertid ikke før i 2004 at Patrick McGinnis, en student ved Harvard MBA, brakte bred oppmerksomhet til begrepet. McGinnis populariserte det gjennom en artikkel med tittelen «Social Theory at HBS: McGinnis’s Two FOs», publisert i The Harbus, Harvard Business School-studentavisen.

I utgangspunktet refererte McGinnis til følelsen som FOBO (frykt for et bedre alternativ). Han og hans jevnaldrende la merke til en trend blant deres generasjon som slet med forpliktelser, og tilskrev det økt bevissthet om dødelighet og ønsket om å omfavne livet fullt ut, spesielt etter 11. september-angrepene. Imidlertid innså de snart at den underliggende negativiteten ikke stammet så mye fra frykt for å godta dårlige alternativer, men heller fra frykt for å gå glipp av nye opplevelser.

Siden den gang har omfattende forskning blitt utført på FOMO, noe som har ført til at det er inkludert i store ordbøker gjennom 2010-tallet. Det ble til og med en sterk kandidat til American Dialect Society’s Word of the Year i 2011.

FOMO og Helse

I en artikkel i perthnow. (Perthnow er kildet til det som står nedenfor les original artikkel på perthnow) Har en skolelege som jobbet på en anerkjent jenteskole i Perth, sier at frykten for å gå glipp av blir en mental helseepidemi blant unge kvinner, som stadig er limt til smarttelefonene sine.

Kjent som FOMO, er det angst for at du går glipp av den sosiale opplevelsen andre mennesker kanskje har, samt en trang til å holde deg kontinuerlig tilkoblet med andre mennesker via sosiale medier.

Sitat

Maggie*, som ba om et pseudonym for å beskytte identiteten til de elevene hun behandlet, sa at FOMO førte til høyere nivåer av angst og depresjon hos unge jenter som regelmessig bruker apper som SnapChat og Instagram.

«Vi ville se opptil 45 barn om dagen, og 70 til 80 prosent av arbeidsmengden min var å hjelpe elever med psykiske helseproblemer,» avslørte hun.

«Jeg har sett barn bli hysteriske når noen forsøker å ta telefonen fra dem. De benekter enten sterkt at de har telefonen på seg, eller når de sjekkes i sykestua, skjuler de den raskt.

«De mister helt kontrollen, men ni av ti ganger sender de bare meldinger til klassekameratene sine i skoletiden.»

Maggie* bemerket at jenter var spesielt sårbare for sjarmen til sosiale medieapper.

«Noen elever har vært limt til telefonene sine til kl. 02.00,» avslørte hun.

«De kommer til skolen distrahert, og til tross for institusjonens politikk om ingen mobiltelefoner, har de blitt dyktige til å skjule dem.

«Det ble rutine for jenter på internatet å levere inn ‘dummy-telefoner’ om natten. Den faktiske telefonen ville inneholde et SIM-kort, og sikre tilgang i fravær av Wi-Fi.

«Den uavbrutte pipingen fra telefonene deres krever umiddelbar oppmerksomhet. Noen er besatt av å opprettholde SnapChat-streakene sine. Jeg møtte en student med over en halv million streaks.

«Denne digitale tiden barna våre lever i tillater kommunikasjon med en hastighet og på måter ingen tidligere generasjoner har opplevd.

«Imidlertid er mye av denne kommunikasjonen unyttig, som kaster bort verdifull tid og potensielt farlig.»

Oppsummert

FOMO, eller frykten for å gå glipp av, er en følelsesmessig reaksjon på oppfatningen om at andre mennesker lever bedre, mer tilfredsstillende liv eller at viktige muligheter går tapt. Det kan føre til angst, misnøye, depresjon og stress, spesielt forsterket av den utbredte bruken av sosiale medier. FOMO påvirker både mental helse og atferd, og kan føre til farlige handlinger som texting mens man kjører. Strategier for å bekjempe FOMO inkluderer å være til stede i øyeblikket, begrense sosiale medier, opprettholde en takknemlighetsdagbok og søke ekte forbindelser med andre. Det er også viktig å forstå at FOMO ikke er en mental helsetilstand i seg selv, men en følelse drevet av tankeprosesser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *