Hva er

Hva er MicroStrategy

Hva er MicroStrategy

Hva er MicroStrategy. MicroStrategy Incorporated, et amerikansk selskap, spesialiserer seg på forretningsinnsikt (BI), mobilprogramvare og skybaserte løsninger. Grunnlagt i 1989 av Michael J. Saylor, Sanju Bansal og Thomas Spahr, designer denne bedriften programvare som analyserer både interne og eksterne data for å lette forretningsbeslutninger og utvikle mobile applikasjoner. Basert i Tysons Corner, Virginia, innenfor Washington storbyområde, opererer det som et børsnotert selskap. Dets hovedkonkurrenter i forretningsanalysebransjen er SAP AG Business Objects, IBM Cognos og Oracle Corporation’s BI Platform. Michael J. Saylor har fungert som Executive Chairman og var CEO fra selskapets oppstart til 2022. Selskapet blir ofte sett på som en proxy for bitcoin, og reflekterer sine betydelige investeringer i kryptovalutaen.

Historien om MicroStrategy

Michael Saylor grunnla MicroStrategy i 1989 med en konsulentkontrakt fra DuPont. Som ga Saylor 250 000 dollar. I oppstartskapital og kontorplass i Wilmington, Delaware. Saylor ble snart fulgt av medgrunnlegger Sanju Bansal, som han hadde møtt mens begge var studenter ved Massachusetts Institute of Technology (MIT). Selskapet utviklet programvare for datautvinning og forretningsintelligens ved hjelp av ikke-lineær matematikk, en idé inspirert av en kurs i systemdynamikksteori de tok ved MIT.

I 1992 sikret MicroStrategy sin første store kunde da de signerte en 10 millioner dollar kontrakt med McDonald’s. Selskapet doblet inntektene årlig fra 1990 til 1996. I 1994 flyttet selskapet og dets 50 ansatte fra Delaware til Tysons Corner, Virginia.

MicroStrategy ble børsnotert den 11. juni 1998 gjennom en innledende offentlig emisjon.

I 2000 lanserte selskapet Alarm.com innenfor sin forsknings- og utviklingsdivisjon.

Endre sine finansielle resultater

Den 20. mars 2000 kunngjorde MicroStrategy at de ville endre sine finansielle resultater for de to foregående årene etter en gjennomgang av sin regnskapspraksis. Aksjekursen deres, som hadde steget fra 7 dollar til så høyt som 333 dollar per aksje i løpet av et år, falt med $120 per aksje, eller 62%, på én dag under dot-com-boblebristen.

Verdipapir og børs kommisjonen (SEC)

I desember 2000 inngikk den amerikanske verdipapir og børs kommisjonen (SEC) tiltale mot selskapet og dets ledere. Et søksmål ble senere innledet mot MicroStrategy og visse ansatte for bedrageri. Samme måned inngikk Saylor, Bansal og den tidligere CFO-en forlik med SEC uten å innrømme skyld, og betalte hver 350 000 dollar i bøter. I tillegg betalte lederne til sammen 10 millioner dollar. I tilbakebetaling. Selskapet inngikk også forlik med SEC ved å utnevne en uavhengig direktør for regulatorisk overholdelse.

I februar 2009 solgte MicroStrategy Alarm.com til investeringsselskapet ABS Capital Partners for 27,7 millioner dollar. Selskapet introduserte OLAP Services med en delt datacache for å fremskynde rapporter og ad hoc-forespørsler. I 2010 begynte de å utvikle forretningsintelligensprogramvare for mobile plattformer, inkludert iPhone og iPad.

2011 introduserte MicroStrategy en skybasert tjeneste, MicroStrategy Cloud.

2013 solgte MicroStrategy Angel til Genesys Telecommunications Laboratories for 110 millioner dollar.

Januar 2014 kunngjorde MicroStrategy en ny plattformfunksjon kalt PRIME (Parallel Relational In-Memory Engine), utviklet i samarbeid med Facebook.

Oktober 2014 planla MicroStrategy å si opp 770 ansatte, en måned etter at Saylor reduserte lønnen sin fra 875 000 dollar til 1 dollar. Etter eget ønske.

Juni 2015 kunngjorde MicroStrategy den generelle tilgjengeligheten til MicroStrategy 10.

Høsten 2018 lanserte MicroStrategy MicroStrategy 11.

I januar 2019 kunngjorde MicroStrategy den generelle tilgjengeligheten til MicroStrategy 2019.

I februar 2020 introduserte MicroStrategy sin nyeste utgivelse, MicroStrategy 2020, med et nytt design for sitt HyperIntelligence-analysetverktøy.

Trakk seg som administrerende direktør

Den 8. august 2022 trakk Saylor seg tilbake som administrerende direktør, og Phong Le, som hadde vært president, etterfulgte ham. Saylor påtok seg rollen som Executive Chairman of MicroStrategy. I en pressemelding om overgangen uttrykte Saylor sin intensjon om å fokusere på selskapets bitcoin-anskaffelsesstrategi. Mens Phong skulle ha tilsyn med generelle bedriftsoperasjoner.

Bitcoinkjøp

I august 2020 investerte MicroStrategy 250 millioner dollar i bitcoin. Og utpekte det som en kassareserve, på grunn av synkende kontantavkastning, en devaluert dollar og andre globale makroøkonomiske faktorer. Selskapet fortsatte å gjøre betydelige bitcoin-kjøp; innen 19. september 2022. Hadde MicroStrategy og dets datterselskaper rundt 130 000 BTC. Som ble kjøpt for totalt 3,98 milliarder dollar. Med en gjennomsnittlig kostnad på 30 639 dollar per bitcoin. På samme dato var prisen på bitcoin omtrent 19 200 dollar. Michael Saylor har vært den fremste talsmannen for denne strategien.

Under selskapets kvartalsvise resultatrapport den 3. mai 2022. Nevnte CFO Phong Le at MicroStrategy ville stå overfor et margin call hvis prisen på bitcoin falt til rundt 21 000 dollar. Noe som ville nødvendiggjøre salg av noen av sine bitcoin-aksjer. Imidlertid bemerket han at selskapet kunne unngå dette ved å legge til mer sikkerhet i lånet. Til tross for bitcoins prisfall til omtrent 20 800 dollar. I juni 2022, bekreftet selskapet at de ikke hadde mottatt et margin call og hadde tilstrekkelig kapital til å håndtere ytterligere volatilitet. Den 22. desember 2022 gjorde MicroStrategy sitt første bitcoin-salg, hvor de solgte 704 BTC for omtrent $11,8 millioner.

Den 25. september 2023 kunngjorde MicroStrategy at mellom 1. august 2023 og 24. september 2023 hadde det og dets datterselskaper skaffet omtrent 5 445 bitcoins med omtrent $147,3 millioner i kontanter, med en gjennomsnittlig pris på omtrent $27 053 per bitcoin, inkludert gebyrer og utgifter.

Produkter


MicroStrategy 2020, selskapets nyeste plattformutgivelse av sin forretningsintelligensprogramvare. Inkluderer forbedringer av leverandørens HyperIntelligence-funksjoner, et innebygd analyse-system som bruker augmentert intelligens og maskinlæringsteknologi.

MicroStrategy 2019. Den forrige plattformutgivelsen, fokuserte på tre områder: fødererte analyser, som tillater utvidet tilkobling til datakilder og applikasjoner; transformasjonsmobilitet, for enklere utvikling av mobile applikasjoner; og HyperIntelligence, integrering av Bluetooth-identifikasjonsdeteksjon og stemme. Den tidligere programvaresuiten, MicroStrategy 10, besto av MicroStrategy Analytics, MicroStrategy Mobile og Usher. MicroStrategy 10.10, lansert i desember 2017, la til MicroStrategy Workstation. Den bruker forretningsintelligens og prediktiv analyse for å søke gjennom og utføre analyser på store data fra ulike kilder, inkludert datavarehus, Excel-filer og Apache Hadoop-distribusjoner.

MicroStrategy Mobile, introdusert i 2010, er en programvareplattform som integrerer analysefunksjoner i apper for iPhone, iPad, Android og BlackBerry. Det gir enklere tilgang uten behov for omformatering av data for ulike plattformer.

Usher er et digitalt legitimasjons- og identitetssystem for organisasjoner for å kontrollere digital og fysisk tilgang. Det erstatter fysiske merker og passord med sikre digitale merker og genererer informasjon om brukeratferd og ressursbruk. Usher bruker tre-faktor-autentisering, out-of-band-kanaler, tidsbegrensede koder og toveis offentlig nøkkelinfrastrukturkryptering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *